"Vivaldi: Four Seasons - Winter"

Πέμπτη, 8 Οκτωβρίου 2009

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις – Κινούμενοι έλεγχοι

_
Η μικρή μου πολιτεία είναι πρότυπο ρυμοτομίας. Δρόμοι οριζόντιοι και κάθετοι, μπορεί να κοιτάξεις ευθεία όσο φτάνει η έκταση του βλέμματος σου μέχρι να τμηθούν οι παράλληλες ευθείες του δρόμου, ως το σημείο φυγής. Η χάραξη είναι κάτι το εξαιρετικό που σπάνια συναντιέται σε δεκάδες πόλεις που πηγαίνουμε στην Ευρώπη.



Το κυκλοφοριακό όμως μας πληγώνει και η ρύπανση, σαν συνεπακόλουθο, το ίδιο. Δύο, τρεις παράλληλες είσοδοι και έξοδοι σε κάθε κατεύθυνση, είναι βλέπετε και η θάλασσα από τα δυτικά και το βουνό από την άλλη, που περιορίζουν την πόλη - πώς γίνεται να χαράξεις δακτύλιο; Η Πάτρα σχεδιάστηκε για δεκάδες χιλιάδων κατοίκων και σήμερα φιλοξενεί τους τριπλάσιους: πάνω από διακόσιες χιλιάδες μαζί με τα περίχωρα. Όσο για τους δείκτες της ρύπανσης, αυτοί είναι από τους μεγαλύτερους στην χώρα και παραπέρα.


Την ίδια στιγμή που οι επικεφαλής των δημοτικών αρχών και η τροχαία αδυνατούν να εφαρμόσουν κάποια από τα ομολογουμένως σωστά σχέδιά τους, οι κάτοικοι – οδηγοί διαμαρτύρονται αδυνατώντας παράλληλα να προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα και να περιορίσουν την άσκοπη χρήση του ΙΧ στην πόλη. Ουσιαστικά οι συντριπτικά υπεύθυνοι που είναι οι πολίτες, ο καθένας μας ξεχωριστά, ποιούν την νήσσα (κάνουν την πάπια) και κοιτάζουν το στενό ατομικό τους συμφέρον, που με την κοντόφθαλμη, επιπόλαιη ματιά του γυρνάει σαν μπούμερανγκ στους ίδιους.



Σκέφτεται ο άλλος “Θα πάρω το αμάξι μου και θα το διπλοπαρκάρω όπου γουστάρω, ο κόσμος να χαλάσει, δεν είμαι κορόιδο να περπατώ. Θα μοστράρω το νέο μου τζιπ (που είναι η προέκταση του .. φαλλού μου, γιατί ξέρετε τελευταία δεν έχω .. επιτυχίες). Ο κόσμος να καίγεται αυτό θα κάνω, εγώ θα βγάλω το φίδι από την τρύπα; αφού δεν έχουμε δρόμους, δεν έχουμε τροχαία ή δημοτική αστυνομία;” Άλλωστε “ μισό λεπτό μόνο, φεύγω αμέσως, μην κάνετε έτσι.”


Δείτε την κουτοπονηριά και την ηλιθιότητα του νεοέλληνα, συγγνώμη, ήμουν πολύ ήπιος κι ευγενικός, την .. καφρίλα ήθελα να πω. Ενώ έχει τις επιλογές του: να πάρει αστικό λεωφορείο, να πάρει ταξί, να παρκάρει το ΙΧ του μερικά μέτρα παρακάτω, να πληρώσει για ελεγχόμενη στάθμευση, να πληρώσει πάρκινγκ, να έρθει με τα πόδια, να σταθμεύσει στα περιφερειακά πάρκινγκ και μετά να πάρει την δωρεάν συγκοινωνία.. Επτά μετρήσατε; Να γράψω κι άλλες; Άστο καλύτερα, πάμ’ παρακάτω.


Σε κάθε παρτίδα σκάκι όμως, όσο δύσκολη κι αν είναι, υπάρχει διέξοδος νίκης. Η Δημοτική μας αρχή, άσχετα με τα αρνητικά της που ασφαλώς μπορείς να καταγράψεις, έκανε μία κίνηση ματ. Μία λύση που έχει δοκιμαστεί σε άλλες πόλεις με επιτυχία: Κορύνες κατά μήκος των κεντρικών δρόμων που να τους χωρίζουν σε δύο ή σε τρεις παράλληλες λωρίδες.


Κίνηση ματ 1: Οι ελιγμοί απαγορεύονται κι επομένως η διπλοστάθμευση.

Κίνηση ματ 2: Τα κενά υπάρχουν μόνο στις διασταυρώσεις και επιτρέπουν τους απολύτους απαραίτητους ελιγμούς.

Κίνηση ματ 3: Οι κορύνες είναι ελαστικές ώστε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (σεισμός, πυρκαγιά) να μην εγκλωβίζουν την πορεία των τροχοφόρων.


Το σημαντικότερο όμως είναι πως μετατοπίζουν την ευθύνη στους ίδιους τους οδηγούς με τρόπο ώστε αν κάποιος παρανομήσει να ξεσηκώσει την μήνη των άλλων, αφού η κίνηση των οχημάτων θα σταματούσε.



Το μέτρο συνάντησε την αντίδραση των οργανωμένων μικροσυμφερόντων των λίγων, που μιλούσαν για τον δήθεν μαρασμό των εμπόρων και καταστηματαρχών του κέντρου. Λίγες βδομάδες ήταν αρκετές για να αποδεχθεί το μέτρο σχεδόν η ολότητα των κατοίκων. Ακόμα και οι ίδιοι οι λίγοι που ‘ενοχλήθηκαν’ ίσως να κατάλαβαν πως το μέτρο θα αποβεί ωφέλιμο και για τους ίδιους σε σύντομο χρόνο.


Η διαφορά είναι τεράστια σε οδούς που στήθηκαν οι κορύνες. Μία διάσχιση 20 λεπτών έχει σήμερα μειωθεί σε 5-7 λεπτά. Μάλιστα, αν ενταθεί η αστυνόμευση για την πλήρη τήρηση του μέτρου αναμένεται επιπλέον μείωση του χρόνου – μαζί και με την μείωση της κυκλοφορίας αφού πολλοί πλέον θα παίρνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.


Αναμένουμε την εφαρμογή της λύσης στους περισσότερους δρόμους της πόλης που είναι εφικτό, οι οποίοι δυστυχώς δείχνουν σήμερα εικόνα χωριού του αναπτυσσόμενου κόσμου στην δεκαετία του 70 όπου ο καθένας άφηνε όπου του κάπνιζε το αμάξι του ωσάν να βρίσκεται στο σοκάκι του χωριού του, ο .. νεο-βλάχος που θέλει και να αστικοποιηθεί, τρομάρα του. Μακάρι να επεκταθεί η λύση, χρειάζεται όμως να προσπαθήσουμε και ο καθένας ξεχωριστά και η πόλη μας θα πλησιάσει ένα αστικό παράδεισο. Δύσκολο; Για να δούμε.
_

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Museum, αμφιβάλλω αν και κατά πόσο θα φέρουν αποτέλεσμα οι κορίνες. Το μέτρο είναι δοκιμαστικό και δεν είναι σίγουρο ότι θα συνεχιστεί. Το ίδιο έγινε και με την μελέτη του Καθηγητή Ματσούκη με τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Μόλις τα μέτρα χαλάρωσαν, το ίδιο μπάχαλο.

Μάκης

museum είπε...

@ Ανώνυμος – Μάκης

Φίλε Μάκη δεν θέλω να το πιστεύω. Έχεις δίκιο για τη μελέτη του καθηγητή που σταμάτησε να εφαρμόζεται χωρίς σοβαρό λόγο. Ας κάνω μία πρόβλεψη πως το μέτρο θα συνεχίσει και θα επεκταθεί, βλέπε και άλλες πόλεις. Το βλέπω αδύνατο μία μικροπαρέα συμφερόντων να το καταργήσει. Για να δούμε.

Thanasis είπε...

File Museum, exeis apoluto dikio. To kalutero arthro pou exeis grapsei. Sumfwnw mazi sou 100%.

museum είπε...

@ Thanasis

Φίλε Θανάση, μακάρι να συνεχίσουν να συμφωνούν οι πολιτικοί (οι πολλοί αστοί ήδη συμφωνούν) για να δούμε άσπρη μέρα. Να είσαι καλά.

Dinos είπε...

Εμείς οι πολίτες έχουμε το μεγαλύτερο μέρος ευθύνης για το κυκλοφοριακό κομφούζιο. Τι πιο λογικό βλέποντας ότι κάποιες συγκεκριμένες ώρες της ημέρας το κέντρο μπουκώνει, οπότε η εξεύρεση θέσης πάρκινγκ είναι σχεδόν αδύνατη, οπότε δεν μπαίνουμε με το αυτοκίνητο στο κέντρο. Γιατί πολύ απλά αφού μπήκαμε με αυτό και αφού γυρίζουμε εις μάτην για ώρα, θα αναγκαστούμε να παρκάρουμε παράνομα, επιτείνοντας το πρόβλημα και για τους άλλους. Θέλω να πω είμαστε δέσμιοι της κακής μας νοοτροπίας και η στενοκεφαλιά μας και ο εγωισμός μας δεν μας αφήνει να απαλλαγούμε από αυτή δημιουργώντας πλείστα όσα προβλήματα για μας και τους γύρω μας. Αφού λοιπόν δεν αυτοπροσαρμοζόμαστε στις διαμορφωθείσες συνθήκες απαιτείται κάποιος να μας το επιβάλλει αυτό (δυστυχώς)

Silia είπε...

Καταπληκτικό σχέδιο , βοήθειας της κυκλοφορίας (για τις κορύνες μιλάω) . Απλό και έξυπνο . ...
Όμως ... μου θυμίζει εκείνο το ..."114 άρθρο του Συντάγματος" που αφήνει την προστασία και την εκτέλεση του , στον ... πατριωτισμό των Ελλήνων ...
Όμορφα λόγια ... Άσχημοι άνθρωποι ...
Τα ... τάχα συμφέροντα των εμπόρων ... Οι τάχα έκτακτες ανάγκες (πχ φαρμακεία , ιατρεία , φροντιστήρια , σχολεία , η δασκάλα μας , η νοσοκόμα μας , η οικιακή βοηθός της καημένης της ανάπηρης γειτόνισσας μου ... κλπ) , η κακώς εννοούμενη μαγκιά του Ελληνάρα , ο ρατσισμός απέναντι στην γυναίκα οδηγό , στον ποδηλάτη , στον ντιλιβερά , ... ο ρατσισμός (από την άλλη πλευρά) του ντιλιβερά που βιάζεται και κακοπληρώνεται , του περιπτερά , που ο καημένος δουλεύει μέρα νύχτα (θαρρείς είναι ο μόνος) με κακές συνθήκες , του ταξιτζή που σε βλέπει σαν μύγα και σε βρίζει επειδή το Πανεπιστήμιο σου είναι σκατά μπροστά στο "πανεπιστήμιο" της Ζωής και του Πεζοδρομίου , που έβγαλε αυτός και τόσα άλλα που θαρρώ δεν θα αφήσουν καμμία "κορύνα" και καμμία κίνηση Ματ , να εφαρμοσθεί με αξιοπρέπεια και να βοηθήσει στο μέλλον όλους ... Γιατί αυτό μας λείπει ... Η Υπομονή , για να δοκιμαστούνε τα Συστήματα ...
Από την άλλη μεριά , έχει δίκιο ο ...πρωτολαλήσας στα σχόλια φίλος Ανώνυμος όταν μιλάει για την μεγάλη πληγή του ... χαλαρώματος κάθε μέτρου ... Πχ. ήδη στις περισσότερες Υπηρεσίες και ταβέρνες-καφετέριες-πιτσαρίες-φαστφουντάδικα (της περιοχής μου τουλάχιστον) ... καπνίζουν αναφανδόν ...
------------------------
Πάντως το ξαναλέω (για να τελειώνω , γιατί πλατίασα πολύ) :
Το μέτρο με τις κορύνες , πανέξυπνο .
Φιλιά Δημήτρη .

museum είπε...

@ Dinos

Εννοείται Ντίνο ότι εμείς ευθυνόμαστε συντριπτικά. Με καλύπτεις με όσα γράφεις, απλά σε αυτό που λες για τις νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν, δυστυχώς οι πολλοί δεν το έχουν καταλάβει και θυμούνται τη δεκαετία του 80 ή του 90 που είχαμε λίγα αυτοκίνητα και παρκάραμε στο κέντρο. Ξέρεις, πολλοί θεωρούν υποτιμητικό να σταθμεύσουν λίγο παραπέρα και ένα είδος μαγκιάς να παρκάρουν μπροστά στο μαγαζί τους. Έχω ακούσει περιπαικτικά σχόλια επειδή άφησα το αυτοκίνητο 300 μέτρα μακριά, που δεν κρύβουν καμιά συνείδηση της έκτασης του προβλήματος. Έτσι η αστυνόμευση χωρίς εκπτώσεις είναι αναγκαία.

museum είπε...

@ Silia

Άννα Σίλια ξέρεις τι ακριβώς επικρατεί σε παρόμοιες περιπτώσεις; ελπίζω όχι και εδώ. Πως τα συμφέροντα των λίγων καθορίζουν το καλό των πολλών. Πάρε παράδειγμα: Οι μεγαλέμποροι που οικονομούσαν χρόνια τώρα γκρινιάζουν, οι βολεμένοι υπάλληλοι – κηφήνες των ΔΕΚΟ μετά τα παχυλά εφάπαξ, τα ηγεμονικά συμβόλαια και προνόμια πρωτοστατούν στον αγώνα του φτωχού εργάτη, οι λογής λαδωμένοι με φακελάκια και δώρα κάτω από το τραπέζι απεργούν για μία καλύτερη μεταχείριση και για την τήρηση του ιδιωτικού απορρήτου (λέω εγώ τώρα). Τελευταία, με την άρση της ανωνυμίας των καρτοκινητών, μίλησαν κι εκεί εναντίον. Γιατί; Τι φοβάται κάποιος για να δώσει το όνομά του για μία απλή σύνδεση συσκευής; Όταν τα μικροσυμφέροντα δεν επηρεάζονται, όλοι οι παραπάνω σφυρίζουν ανέμελα, γυρίζουν κεφάλι και αλλάζουν πορεία. Δυστυχώς δεν υπάρχει ή είναι ελάχιστη η συλλογική συνείδηση, του αγαθού δηλαδή να ζεις σε μία οργανωμένη κοινωνία και να απολαμβάνεις τα αγαθά της.

Φιλιά και καλημέρα.

Andreas είπε...

Museum φίλε μου δεν περίμενα μία τέτοια κίνηση από το δήμο. Μπράβο τους γιατί αποκτήσαμε επιτέλους μία εικόνα πόλης μετά το μπάχαλο. Διπλοπάρκαρε μόνο ένας και γινόταν πανικός σε ολόκληρο τετράγωνο. Ο Έλληνας φίλε φοβέρα θέλει αφού κοιτάζει την πάρτη του και μόνο. Η δημοτική αστυνομία ας αρχίσει να κάνει σωστά την δουλειά της και ας γράφει όλους και όχι να διώχνει τους οδηγούς που είναι μέσα στο αυτοκίνητο παράνομοι και μετά θα δούμε πόσο εύκολα θα γίνουν τα πράγματα.

efi είπε...

Τον Καθηγητή Ματσούκη τον είχα στον πανεπιστήμιο.Λίγα από την μελέτη του εφαρμόστηκαν στην πόλη. Το μέτρο με τις κορίνες είναι πολύ σωστό.Σωστά έγραψες Museum,για τους Έλληνες το μέγεθος του αυτοκινήτου τους είναι μια προέκταση του εγώ τους!Ακόμη όσο πιο μικρή είναι η πόλη, τόσο κάποιοι θέλουν να αναδειχτούν μέσω του αυτοκινήτου τους, γιατί οι κακόμοιροι δεν έχουν άλλα πνευματικά προσόντα να δείξουν.
Χαίρομαι πάντως με την απόφαση του δήμου να μπουν κορίνες και σε άλλους δρόμους της πόλης.

museum είπε...

@ Andreas

Φίλε Αντρέα με βρίσκεις σύμφωνο σε όλα. Η αισθητική εικόνα της πόλης έχει αλλάξει τόσο που θυμίζει πόλη της Κεντρικής Ευρώπης, βέβαια μόνο σε αυτούς τους δρόμους. Κι εγώ νομίζω πως η κύρια αντιμετώπιση είναι η αυστηρή αστυνόμευση μήπως μας γίνει συνείδηση ότι οι κανόνες δεν ισχύουν χωρίς λόγο αλλά ότι εξυπηρετούν κάποιο σκοπό. Αφού αποκτήσουμε αυτή την συνείδηση, όλα θα απλοποιηθούν.

museum είπε...

@ efi

Το μέτρο αυτό είναι πολύ πιο έξυπνο από εκείνο του καθηγητή που απλά απαγόρευσε την στάση και την στάθμευση. Κυρίως γιατί μετατοπίζει την ευθύνη εφαρμογής του στους ίδιους τους οδηγούς. Τι ότι ο Έλληνας είναι πολύ συχνά αδιάφορος και επιδειξιομανής το γνωρίζουμε καλά. Αστικοποιηθέντες βλάχοι είναι όπως είπαμε, που πελάγωσαν και δεν ξέρουν να συμπεριφερθούν μέσα στην πόλη.

Σε ευχαριστώ για το σχόλιο.

Lilith είπε...

ΑΦΗΣΕΣ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΟΥ 300 ΜΕΤΡΑ ΜΑΚΡΙΑ;;;!!!
Μα, αγαπητέ μου Museum, μην τα κάνεις αυτά! Έχεις και μία φήμη "μάγκα" να διατηρήσεις!
Και επίσης, μην τολμήσεις να εμφανιστείς και με ποδήλατο ή να τους πεις ότι ανακυκλώνεις γιατί η χλεύη θα είναι τεραστίων διαστάσεων!
Έτσι είναι...
Να πατάς το γρασίδι, να πετάς το κουτί από τα τσιγάρα και το τενεκεδάκι του αναψυκτικού από το παράθυρο του αυτοκινήτου σου στον αυτοκινητόδρομο, να μολύνεις όσο μπορείς και με όποιο τρόπο μπορείς το περιβάλλον, να μουτζώνεις, να βρίζεις και βέβαια να κάνεις Ο,ΤΙ θέλεις στους δρόμους και να παρκάρεις ΟΠΟΥ σου καπνίσει.
Αυτά είναι "μαγκιά" στην κοινωνία του νεοέλληνα!
Το μέτρο είναι σίγουρα έξυπνο, μιας και ακολουθεί μια πολύ πετυχημένη τακτική του στυλ "αν ένας από την τάξη είναι άτακτος, δε θα πάτε εκδρομή!".
Μην ελπίζεις ότι θα κρατήσει και πολύ όμως...
Όπως ξέρεις, αυτός ο λαός, πάντα βρίσκει τρόπους να τα "τρώει για πρόγευμα" κάτι τέτοια μέτρα για να μπορεί μετά να διαμαρτύρεται με την ησυχία του!

Καλό σου απόγευμα.

museum είπε...

@ Lilith

Κορόιδο να λες με θεωρούν που δεν παρκάρω μπροστά από το μαγαζί. Εδώ και χρόνια δεν παίρνω αυτοκίνητο στο κέντρο, περπατώ και χαζεύω τους άλλους που χτυπιούνται στο γυμναστήριο για να χάσουν τα κιλά που πήραν από την καθιστική ζωή και την οδήγηση. Κάνω οικονομία κιόλας και κοινωνικοποιούμαι από τις καλησπέρες που λέω στους περαστικούς. Η μαγκιά δεν είναι η πρώτη εντύπωση αλλά τι κάνει ο καθένας. Μεγαλύτερα κορόιδα από αυτούς δεν έχω δει. Το μόνο κακό είναι πως ενοχλούν εμάς όταν είναι απαραίτητο να οδηγήσουμε.

Το μέτρο με τις κορύνες είναι πανέξυπνο και βλέπω να γίνεται μόνιμο. Κυρίως γιατί, πέρα από την γενική αποδοχή των πολιτών, διακρίνω την αποφασιστικότητα στα μάτια του πανίσχυρου δημάρχου μας, σε μια πόλη που μπορεί να εκλέγεται και ισόβιος αν θέλει εξαιτίας κυρίως του συσχετισμού των πολιτικών δυνάμεων.

Το κακό είναι πως οι ρυθμίσεις για μία ποιότητα ζωής στην χώρα μας, έρχονται τόσο καθυστερημένα, που πέρα από τα χρόνια ζωής χωρίς ποιότητα που χάνουμε, ίσως να είναι και εκτός εποχής.

Καλή σου μέρα!